mandag 4. juli 2016

Kongsberg-tur

I går var vi på tur til Kongsberg, vi har tenkt å dra til sølvgruvene i et par år nå, men har egentlig aldri fått somlet oss opp dit. Det er ca 1,5 timers kjøretur fra oss. Ikke det at det har noe å si på hvorfor vi har vært så sløve til å komme oss opp dit...... men.... nei jeg vet ikke jeg altså ??  Men nå kom vi oss dit.... en fin kjøretur, jeg fikk drømt om å bo på bygda, eie høner og kanskje ei ku eller to ... hehe... blir så fristet når jeg ser landlige områder med gårder og jorder, men det blir nok aldri noe av, er nok for mye byfolk i oss!!


Men uansett, vi kom oss opp til Kongsberg, og sølvgruvene.  Det var en tour som tok ca 1,5 time, dette inkluderte 2 x 15 min togtur inn i fjellet. Må innrømme disse togene minte meg litt for mye om toger man har sett på filmer fra krigen, slike en fraktet fanger med, bare mye mindre selvsagt, for hver vogn tok 8 personer, og der satt vi som sild i tønne :)



Her entrer jentene vogn nr 9, ser de smiler, men det var veldig påklistret, de var veldig skeptiske  :)

Men togturen gikk fint! Og vi kom helskinnet inn i fjellet.


Vi ble fortalt om hvordan arbeidet i gruven hadde foregått og hvor lenge de holdt på, av en ganske flink og hyggelig guide.  Dette er egentlig en fin tur for hele familien, da det og var skattejakt for de minste *(og store les 15 åringer) rundt i gruven der vi gikk. Det det er viktig å tenke på er at det er kaldt inni fjellet, ca 5 grader, så det er viktig å ta på seg varme klær.

Etter endt tur tok turen ut av fjellet



Dette er virkelig til å anbefale en dag i sommer for alle, dette er en viktig historie i Norges Industri, så om Kongsberg ligger i nærheten for dere, ta dere en tur, og opplev historien vår :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar