torsdag 17. februar 2011

Planten som aldri vil dø!!

Her kommer et lite innlegg fra meg om en plante som har nektet å dø i 11 år nå!!!   Og tro meg, jeg har gjort alt som står i min makt for å få det til, bortsett fra å faktisk dra den opp med rota og kastet den!! Har jo litt sjel og da!!

Det hele startet med at mannen fikk en liten søt plante i innflytningspresang i en enda "søtere" potte. Blå med harlekinruter... sånn det skulle være i 1997. Så nyttår 1999 kommer jeg inn i leiligheten, med mitt stæsj... dette er en leilighet på 53m3, og som sagt 1999... Det var ingenting som het minimalisme da, man bodde jo nesten i en jungel av nips og grønne planter, så DA var denne planten (som ikke vil dø) helt ok å ha!!!

Men så kommer 2001, og vi flytter inn i NYTT hus, og litt etter litt forsvinner nipsen (ikke det at jeg noen gang har hatt det minimalistisk) og fler og fler grønne planter klarer å dø på egenhånd....  Men EN plante står igjen og lever!!!!!   For å "glemme" å vanne den, satte jeg den på mange snodige steder: på badet i 2 etasje, som alri ble brukt, i et vindu på kjøkkenet med gardiner forran, inne på vaskerommet, og den unngikk vann i kanskje 2 år??!!  kan egentlig ikke huske jeg vannet den i dete hele tatt de 5 årene vi bodde der......


Så Flyttet vi hit, hvor vi bor nå, og den teite planten flyttet med oss, kunne liksom ikke kaste den, siden den levde!!


Fortsatt  har den vært offer for neglisjering i nå 5 nye år... ok jeg har plantet den om tre ganger, den ene gangen var fordi  den fine potten den kom i var IKKE fin lenger  :o)  og den andre skulle jeg bruke til noe annet  :o)

Så nå står den her i stua da, og lever fortsatt og er blitt 1 meter høyere enn den egentlig var.
Så nå har jeg bestemt meg, vil den ikke dø, ja da får jeg pleie den skikkelig, så nå skal jeg ut å kjøpe gjødsel slik at den kan vokse skikkelig, fremfor å stå der og se pjuskete ut!!! 

Konklusjonen er da at etter 10 år kan en få annet syn på planter  :o)


7 kommentarer:

  1. Tipper noen har vannet den i smug. Eller kanskje den suger til seg all fuktighet fra lufta?
    Tøff rød blomsterpotte har den i hvert fall fått:-)

    SvarSlett
  2. det er skjebnen som har bestemt at denne planten SKAL leve:)

    Klem Trine:)

    SvarSlett
  3. Med ei slik overlevelsesevne fortjener den no nesten litt kjærlig pleie:) Trur det er fleire som klarer å drepe gummiplanta med for mykje vatning...

    SvarSlett
  4. du er sikker på at den ikke er laget av silke ;-)
    Klem fra Igi

    SvarSlett
  5. Hehe, den planten fortjener virkelig og få bli, den trives nok bare veldig godt sammen med dere;)

    Ha en god helg!
    Og du, jeg DIGGER headeren din ♥

    Klem Line

    SvarSlett
  6. Jeg husker ikke hva planten heter, men vet at den overlever på de tørreste og mørkeste steder og til og med ute i noen tilfeller så , ja den er skikkelig hardfør;-)
    Kansje det plutselige stellet kommer til å ta knekken på den, lite vann vet jeg i hvertfall at den skal ha og helst sandblandet jord.

    Klem fra Grete

    SvarSlett
  7. Heisann :)
    kjekt du la igjen spor på den nye bloggen min.
    Sånn sette me pris på :)
    Ska sei den blomsten va levevillige.
    Hos meg like ikkje blomstene seg. Har ikkje grønne fingrar i d heila tatt, derfor har eg 50 % falske blomster. dei blir iallefall ikkje pjuskete :) og det besta av alt, de trenge ikkje vatn :)

    Ha ein finfin dag :)

    SvarSlett