fredag 18. oktober 2013

Eplekake

Mmmm....det jeg virkelig ELSKER med høsten, er alle de deilige NORSKE eplene som er å få tak i i butikkene.... Men de blir jo så fort myke og stygge :=(...




Men jeg fortviler ikke av den grunn, for de er jo like gode til å ha i eplekaker...
Og jeg har verdens beste oppskrift om jeg må si det selv...



  • pisk 2 egg og 2,5 dl sukker til eggedosis 



  • mål opp 1 dl melk


  • vei opp 110 g smør


  • kok opp melk og smør.

Bland dette sammen med eggedosisen.

  • 3 dl mel
  • 2 ts bakebulver
Dette vendes forsiktig inn i røren (noe jeg aldri gjør forsiktig :/ )

Hell røren i en rund form....


Det beste er å ha alle ingrediensene når du starter med kakebaking, DET hadde ikke jeg, så alternativet ble sammalt hvete, så jeg har halvparten hvetemel og halvparten sammalt hvete. Så vi får se da, om denne "sunne" varianten er like god.

Legg over skiver av epler.


Og her kommer den kjedeligste jobben, kutte og skrelle alle eplene ....

  • Strø kanel og sukker over



  • Sett ovn


  • Og vent i 40 min


Jeg pleier og stikke den etter ca 35 min, så jeg er sikker på at den ikke brenner seg.... Noen ganger er disse eplekakene lunefulle....

jeg kunne ha tatt et så mye finere fat, men tok det jeg fant her på morgenkvisten  :)

Serveres varm og gjerne med en kule vaniljeis til  :)



Og resultatet med sammalt hvete, var ganske godt....  :=)




13 dager til Halloween

bilde hentet fra pinterest




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar